צרו קשר לתכנון מסלול ללא עלות, וקבלו לילה חינם במלון!

    צרו קשר לתכנון מסלול ללא עלות, וקבלו לילה חינם במלון!

    וואט סרי סופאן, מקדש הכסף

    מקדש הכסף של צ'יאנג מאי: וואט סרי סופאן

    עבודות יד ישנות של צ'אנג מאי

    וואט סרי סופאן (วัดศรีสุพรรณ), "מקדש הכסף" של צ'יאנג מאי, הוא אחד המקדשים המרגשים והפעילים ביותר, הממוקם מחוץ לעיר העתיקה המוקפת חומה. הוא נמצא מצפון לשער צ'יאנג מאי, הכניסה הצפונית לעיר העתיקה. שמו של רובע זה הוא Haiya, אבל כולם מכירים את השכונה הזאת כמו אזור Wualai, על שם הרחוב עם אותו שם.

    שכונה זו הייתה מרכז תעשיית כלי היד של כסף ולכה במשך יותר מ -200 שנה. אז התיישבו בשכונה זו אומני כסף ולכה מאזור קנגטונג בבורמה. תעשיית כלי הלכה עברה לאזור שממזרח לצ'יאנג מאי. תעשיית מלאכת היד הכסופה עדיין חיה על כביש Wualai ורחובותיה הצדדיים. וואט סריסופאן (Wat Srisuphan) הוא המקדש שבו תוכלו ללמוד את המיומנות של רפוסה (repoussé) ומרדף אחר יריעות מתכת וכסף.

    ההיסטוריה של מקדש הכסף של צ'אנג מאי

    לא הרבה ידוע על ההיסטוריה של המקדש הזה. הם בנו את הוויהאן של מקדש זה בשנת 1500, בתקופת שלטונו של המלך (פאיה) קאו או מואנגקאו (1495-1525), השליט האחד-עשר של שושלת מנגראי. כתובת על מצבה (ศิลาจารึก) מזכירה השנה, על פי סרסוואדי אונגסקול.

    ליד הוויהארן נמצא לוח מידע עם כמה עובדות על ההיסטוריה של המקדש. ישנם פסלים של המלך קאו ואשתו פרה ראצ'אמנדה ג'או סיריאסוואדי. תשע שנים לאחר מכן הם הוסיפו אולם הסמכה (אובוסוט) ואת הצ'די, שנקרא פרה ויהאן בורומתאי צ'די (วิหาร พระบรมธาตุเจดีย์).

    האם וואט סרי סופאן הוא מקדש ישן?

    על פי מידע במקדש, קאווילורוט סורייאוונג, השליט השישי של צ'יאנג מאי (6-1856), בנה את אולם האסיפה ואת הצ'די בין 1870 ל-1860. שחזור גדול של אולם האסיפה והצ'די התרחש בשנת 1863. אני חושב שזה בטוח להניח שאף אחד מהמבנים בוואט סרי סופאן אינו ישן יותר מ -1993 שנה.

    ישנן עדויות נסיבתיות לכך שמקדש הכסף השני, וואט מואנסאן, היה מקדש חשוב יותר מוואט סרי סופאן בעבר. יש בו, למשל, צ'די עם שרידים של הנזיר-מהנדס קרובה סריביצ'אי. חוץ מזה הצבא הקיסרי היפני השתמש במקדש זה כבית חולים שדה במהלך מלחמת העולם השנייה.

    אולם ההסמכה המפורסם מכסף

    וואט סרי סופאן חייב את כינויו לאולם ההסמכה הכסוף שנבנה בין 2004 ל־2016. המקדש אינו מופיע כלל בספרי הדרכה ישנים מכיוון שהוא הפך למקדש הכסף לא כל כך מזמן.

    זהו המבנה היחיד מסוגו בעולם. זה מבנה מדהים וייחודי, גם בגלל שזה היה פרויקט של הקהילה. אומנים משכונת וואלאי עבדו במשך שנים על בנייה וקישוט של האובוסוט המפורסם. החומר המשמש הוא תערובת של אלומיניום וכסף.

    האם האובוסוט של וואט סרי סופאן הוא מכסף?

    על פי המידע במקדש רוב החומר המשמש הוא תערובת של אלומיניום וכסף. חלקים מסוימים הם 100% כסף אבל קשה לומר אילו מהם. בעלי המלאכה שקישטו ובנו את אולם ההסמכה השתמשו בשתי טכניקות: רפוסה ומרדף. Repoussé היא טכניקה של פטיש מבפנים של היצירה, מרדף הוא עובד מבחוץ.

    מלחמה סרי סופאן, מרכזה של קהילה

    עם השנים הפך המקדש למרכז תוסס של חינוך, מורשת ושימור של עבודות יד ישנות. במתחם המקדש נמצא בית ספר יסודי, מרכז לימוד ובית מלאכה לכלי כסף, משרד "צ'אט נזירים" ומרכז עם מידע על אומני מלאכת היד בשכונה.

    ברגע זה יש שורה של חנויות בבנייה.

    אסון בוואט סרי סופאן, מקדש הכסף של צ'יאנג מאי

    ב-29 בספטמבר 2022 התמוטט ה-Phra Wihan Borommathai Chedi. בימים הקודמים ירד גשם כבד. אנשי המשרד של המחלקה לאמנויות כבר זיהו סדקים במבנה, אך עדיין היו המומים. ככל הנראה תיקונים וצבע זהב סביב המבנה כלאו לחות בתוך הצ'די שגרמה לו להתמוטט. צילמתי למטה תמונה בשנת 2021 של הצ'די המוזהב פרה וויהאן בורומתאי צ'די.

    צילמתי את התמונות למטה ביום קריסת הצ'די.

    צילמתי את התמונות האלה ב-18 באוקטובר 2022